۹ تفاوت اصلی نماینده جنرال بیمه با کارگزار رسمی بیمه

دسته بندی :blog 29 آبان 1400 علی طهمورث‌پور 2191
نماینده جنرال بیمه یا کارگزار رسمی بیمه

نماینده جنرال بیمه کیست و به چه کسی کارگزار رسمی بیمه گفته می‌شود؟ در این نوشتار به دنبال تبیین تفاوت نماینده و کارگزار رسمی در صنعت بیمه هستیم. گرچه هر دو این واسطه‌ها اقدام به ارائه محصولات بیمه‌ای به مردم می‌نمایند اما در واقع تفاوت بنیادی با یکدیگر دارند. این نوشتار برای ۲ دسته از افراد مفید می‌باشد:
۱) افرادی که علاقه‌مند به ورود و فعالیت در صنعت بیمه هستند. با مطالعه این توضیحات بهتر می‌توانند مسیر رسیدن به اهدافشان را مشخص کنند.
۲. بیمه‌گذاران نیز با آشنا شدن به تفاوت‌های نماینده و کارگزار برای خرید بیمه‌نامه در آینده بهتر می‌توانند تصمیم‌گیری کنند.
آحاد مردم کشور که از پراکندگی جغرافیایی بالایی نیز برخوردار می‌باشند، همگی به خدمات بیمه‌ای نیازمند هستند، بدیهی است که امکان ارائه این خدمات به تمامی آنها توسط شرکت‌های بیمه که مقر آنها نیز در تهران می‌باشد امکان‌پذیر نیست، لذا نیاز به واسطه‌های درآمد خدمات در سطح کشور هستیم تا با پراکندگی جغرافیایی مناسب این خدمات را به دست مصرف‌کنندگان برسانند.
واسطه‌های ارائه خدمات بیمه‌ای به متقاضیان (بیمه‌گذاران) به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:
۱. نماینده بیمه – فردی که با گذراندن دوره جنرال بیمه و کسب گواهینامه پژوهشکده بیمه می تواند برای دریافت مجوز نمایندگی جنرال بیمه اقدام کند.
۲. کارگزار رسمی بیمه
گرچه هر دو این نقش‌ها یک عملکرد مشترک، فروش محصولات بیمه‌، دارند. اما تفاوت‌های بسیاری در نحوه ارائه و وظایف قانونی با یکدیگر دارند.

نماینده جنرال بیمه کیست؟

نماینده جنرال بیمه از لحاظ قانونی نماینده شرکت بیمه (بیمه‌گر) می‌باشد و مجاز به ارائه محصولات شرکت بیمه‌ای که نمایندگی آن را برعهده دارد می‌ابشد. به همین دلیل فروش محصولات سایر شرکت‌های بیمه برای وی ممنوع می‌باشد.

با توجه به اینکه حفظ منافع شرکت بیمه از وظایف نماینده می‌باشد، پس نمی‌توان انتظار داشت که در زمان بروز خسارت سنگ زیان دیده را به سینه بزند، حتی اگر نماینده هم تمایل به این مسئله داشته باشد با ممانعت شرکت بیمه مواجه خواهد شد. نماینده هر شرکت بیمه اجازه صدور محصولات بیمه آن شرکت را تا حدود اختیاراتی که بیمه‌گر به وی اعطا کرده است را دارا می‌باشد.

همچنین نماینده جنرال بیمه اجازه بازدید از مورد بیمه در مواردی که شرکت بیمه به وی اجازه داده است را دارا می‌باشد. به عنوان مثال بازدید بدنه قبل از صدور بیمه‌نامه. نماینده کارمزد (کمیسیون فروش بیمه‌نامه) را از شرکت بیمه خود مطابق با آیین‌نامه بیمه مرکزی و مقررات داخل شرکت دریافت می‌نماید. شرایط اخذ نمایندگی مطابق با ایین‌نامه شماره ۷۵ شورای عالی بیمه ‌می‌باشد.

افراد علاقه‌مند می‌توانند پس از گذراندن دوره های آموزشی مصوب و قبولی در آزمون آداب بیمه مرکزی، درخواست خود را به یکی از شرکت‌های بیمه موجود در کشور ارائه دهند، در صورتی‌که در مصاحبه داخلی شرکت بیمه پذیرفته شوند، کد نمایندگی به آنان اعطا خواهد شد.

کارگزار رسمی بیمه کیست؟

کارگزار رسمی بیمه نیز واسطه ارائه خدمات بیمه‌ای می‌باشد و محصولات بیمه را به بیمه‌گذاران عرضه می‌نماید اما تفاوت بنیادی با نماینده دارد. کارگزار نماینده بیمه‌گذار است. به همین دلیل حفاظت از منافع بیمه‌گذاران از شرح وظایف کارگزاران می‌باشد. با توجه به اینکه کارگزاران مجوز فعالیت خود را از بیمه مرکزی ج.ا.ا اخذ می‌نماید و نه یک شرکت بیمه، لذا امکان فروش محصولات تمام شرکت‌های بیمه را دارا می‌باشد. فرد متقاضی با گذراندن دوره کارگزاری بیمه و کسب گواهینامه پژوهشکده بیمه، می تواند برای دریافت مجوز کارگزاری رسمی بیمه اقدام کند.

باتوجه به انعطافی که بیمه‌گذار در بخش فروش محصولات بیمه نسبت به نماینده دارد، می‌تواند محصولاتی که همخوانی بیشتری با نیاز مشتری دارد را به وی پیشنهاد دهد.

کارگزار  رسمی بیمه در مقایسه با نماینده اجازه صدور بیمه‌نامه را نداشته و برای صدور بیمه‌نامه باید به شعبه مرکزی شرکت‌های بیمه یا نمایندگان مراجعه کند. اما در زمان بروز خسارت کارگزار امکان و اجازه پیگیری خسارت بیمه‌نامه‌هایی که خود آنها را فروخته است را دارا می‌باشد که این مساله می‌تواند برای بسیاری از بیمه‌گذاران مطلوب باشد.

کارگزاران نیز همچون نمایندگان کارمزد فروش بیمه‌نامه را از شرکت‌های بیمه مطابق با آیین‌نامه شورای‌عالی بیمه دریافت می‌نماید.
گرچه دست کارگزار در پیگیری خسارت و فروش محصولات بیمه در مقایسه با نماینده بازتر است و می‌تواند محصولات تمام شرکت‌های بیمه را به مردم ارائه دهد، اما نماینده در مقایسه با کارگزار از حمایت بیشتر شرکت بیمه خود در بخش آموزش برخوردار است که این مساله دور از ذهن هم نمی‌باشد.

جمع بندی

در مجموع می‌توان گفت که کارگزار رسمی واسطه بهتری برای ارائه خدمات بیمه می‌باشد، اما شرایط اخذ مجوز آن نسبت به نمایندگی سخت‌تر و برای همه فراهم نمی‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط اخذ مجوز کارگزاری می‌توانید به سایت بیمه مرکزی و یا آیین نامه شماره ۹۲ شورای عالی بیمه مراجعه بفرمایید.

 

علی طهمورث‌پور

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: